Γυμναστική στην εγκυμοσύνη

Παρατηρείται ότι πολλές γυναίκες ανησυχούν και αποφεύγουν να γυμνάζονται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης φοβούμενες ότι μπορεί να προκληθεί πρόβλημα στο έμβρυο. Αυτό αποδεικνύεται λάθος, καθώς υπάρχουν διάφορα ήδη ηπίων ασκήσεων που μπορεί μια γυναίκα να κάνει, από τη γυμναστική εδάφους και στατική ποδηλασία μέχρι κολύμβηση και πιλάτες.

Οφέλη και τι πρέπει να προσέξουμε

Τα οφέλη είναι πολλαπλά, καθώς βοηθάει τις γυναίκες να κοιμούνται καλυτέρα, να ενδυναμώνει τους μύες και να καταπραΰνει τους πόνους (κυρίως της πλάτης και της μέσης) και τις βοηθάει στις αναπνοές, κυρίως κατά τη διάρκεια του τοκετού.

Βέβαια, θα πρέπει τα επίπεδα βαρύτητας των ασκήσεων να μένουν σε φυσιολογικά επίπεδα κι αυτό γιατί κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, η κυκλοφορία του αίματος και η διαδικασία των αναπνοών αλλάζει. Επίσης, μετά τον 3ο μήνα, απαγορεύονται ασκήσεις να γίνονται μπρούμητα όπως επίσης κι ασκήσεις με βάρη η που εξαντλούν τη γυναίκα. Παρόλα αυτά, μετά τον 8ο μήνα, επιτρέπονται μόνο ασκήσεις αναπνοών και διατάσεις.

Ποιοι τύποι ασκήσεων επιτρέπονται;

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι αυτά είναι οδηγίες και πόση διάρκεια πρέπει να έχει και πόσο έντονη πρέπει να είναι η άσκηση αποτελεί θέμα για συζήτηση με το γυναικολόγο.

  • Διατάσεις

Το τέντωμα των ακρών όπως επίσης και οι μικρής έντασης ασκήσεις όπως το σήκωμα των ποδιών και της λεκάνης είναι εξαιρετικές ασκήσεις. Βοηθούν στη χαλάρωση των μυών, στην αντιμετώπιση των πόνων της μέσης αλλά και στη στάση του σώματος.

  • Yoga

Όταν μιλάμε για ξεκούραση και ασκήσεις αναπνοών, το μυαλό συνήθως πάει στη yoga. Είναι μια καταπληκτική άσκηση στην οποία υπάρχουν ασκήσεις ειδικά σχεδιασμένες για εγκυμονούσες που χαλαρώνουν την πίεση των μυών αλλά και της μέσης. Επίσης βοηθάει και στη διαδικασία των αναπνοών στον τοκετό.

  • Περπάτημα

Ένα μισάωρο περπάτημα τη μέρα σε ίσια επιφάνεια η σε ελαφρώς επικλινή επιφάνεια μπορεί να αποδειχθεί πολύ ευεργετικό για το κυκλοφορικό, το αναπνευστικό και το μυϊκό σύστημα όπως επίσης βοηθάει στο κάψιμο πολλών θερμίδων.

  • Πιλάτες

Είναι παρόμοια με τη yoga. Εφόσον γίνεται με τις κατάλληλες ασκήσεις, οι πιλάτες ενδυναμώνουν μυϊκές ομάδες της μέσης αλλά και της κοιλιακής χώρας. Βελτιώνουνε τη στάση του σώματος, ενδυναμώνουν τους μύες πέριξ της σπονδυλικής στήλης και τονώνουν την αναπνευστική ικανότητα της γυναίκας που εγκυμονεί.

  • Στατικό ποδήλατο

Είναι μια άσκηση πολύ πιο ασφαλής από το κανονικό ποδήλατο διότι δεν εμπεριέχει την πιθανότητα της πτώσης. Τονώνει τα πόδια αλλά είναι εξίσου αποτελεσματικό για το κυκλοφορικό.

  • Κολύμβηση

Σύμφωνα με τους ειδικούς αποτελεί την πιο καλή άσκηση κατά την εγκυμοσύνη διότι, σ ένα περιβάλλον τόσο ιδανικό για μια εγκυμονούσα, απουσιάζει η έννοια της βαρύτητας κι έτσι οι γυναίκες αισθάνονται ελαφρύτερες. Στο νερό μπορούν να γίνουν διάφορα είδη ασκήσεων από ελεύθερη κολύμβηση μέχρι αερόβια κολύμβηση.

Πως βοηθάει στην αποφυγή ενός πρόωρου τοκετού;

Έρευνες επιστημόνων από όλο τον κόσμο έφτασαν στο συμπέρασμα ότι η γυμναστική κατά τη διάρκεια της κυήσεως είχε σαν αποτέλεσμα χαμηλότερη πιθανότητα για πρόωρο τοκετό.

Οι γυναίκες που γυμνάζονται συνήθως τρώνε πιο υγιεινά, δεν καπνίζουν και έχουν λιγότερο στρες και βέβαια είναι καλύτερα να γυμνάζονται πριν μείνουν έγκυες παρά να ξεκινούν με την εγκυμοσύνη.

Πολλές φορές παρατηρούμε πολλές γυναίκες να ανησυχούν για έναν πρόωρο τοκετό. Οι γνωστοί παράγοντες κινδύνου για να συμβεί αυτός είναι ο προηγούμενος πρόωρος τοκετός, η πολύδυμη κύηση, οι ανατομικές ανωμαλίες της μήτρας, τα διάφορα ιατρικά προβλήματα, το κάπνισμα, η παχυσαρκία. Ειδικά η παχυσαρκία πρέπει να ελέγχεται πριν την κύηση διότι έτσι μειώνεται ο κίνδυνος επιπλοκών όπως ο διαβήτης της κυήσεως, προεκλαμψία, θρομβοεμβολικά προβλήματα και επεμβατικούς τοκετούς.

Προφανώς υπάρχουν περιπτώσεις όπως όταν η έγκυος έχει αιμορραγία, ή δίδυμη κύηση, ή έχει κοντό τράχηλο, ή ρήξη υμένων όπου η γυμναστική και ειδικά η έντονη απαγορεύεται.

Βέβαια, πόση διάρκεια πρέπει να έχει και πόσο έντονη πρέπει να είναι η άσκηση αποτελεί θέμα για συζήτηση. Πάντως για την ώρα μπορούμε να διαβεβαιώσουμε τις εγκύους ότι με τη γυμναστική δεν διακινδυνεύουν την έκβαση της κυήσεως.